Változásbejelentő Blog

Kit vagyunk kötelesek beengedni?

2015. szeptember 30. - kappi

Időről időre előkerül a hírekben, hogy a közműszolgáltatók nevében csalók próbálnak bejutni a lakásokba, vagy pénzt kérnek a gyanútlanul ajtót nyitóktól. Legutóbb a Főgáz adott ki közleményt arról, hogy mi alapján lehet felismerni igazi alkalmazottjait. Vannak olyanok, akiket kötelező beengedni, de őket könnyen lehet azonosítani.

Illetéktelen személyek próbálják kihasználni, hogy a lakossági földgázpiacon a Főgáz marad az egyedüli szereplő, és rendkívüli mérőóra-leolvasás vagy a berendezések felülvizsgálatának ürügyén próbálnak bejutni az eddig a többi szolgáltatóhoz tartozó ügyfelek lakásába. A társaság sietett leszögezni, hogy ilyen tevékenységet nem végez a fogyasztók átvételével kapcsolatban, és senki se dőljön be a csalóknak, ehhez pedig tanácsokat is adott.

A cég alkalmazottai és megbízottjai külön kérés nélkül kötelesek felmutatni arcképes igazolványukat, és ha ez elmarad, a fogyasztók mindig igazoltassák a megkeresőt. A gázórát leolvasó, vagy szerelési munkákat végző alkalmazottaknak nincs felhatalmazásuk arra, hogy készpénzt vegyenek át az ügyfelektől, mert a Főgáz nem végez helyszínen, készpénzben fizetendő munkát. Emellett a vállalat munkatársainak nincs joguk iratot vagy személyazonosságit elkérni, mivel munkájukhoz erre nincs szükségük. Ha a fogyasztó gyanakodik, akkor a Főgáz diszpécserközpontját felhívva ellenőriztetheti, hogy valóban a cég alkalmazottja áll-e az ajtóban. Előfordul, hogy a nagyfogyasztóknál – megtakarítási lehetőségeket keresve – felülvizsgálhatják a gázmérőket, de a személyes megkeresések időpontjáról a Főgáz minden esetben előzetesen értesíti az érintett felhasználókat.

Ha az ügyfél meggyőződött arról, hogy valóban a gázszolgáltató munkatársa vagy megbízottja kereste fel a gázmérők leolvasása, ellenőrzése, le- és felszerelése vagy cseréje, a telekhatáron belüli vezetékek és a gázfogyasztó készülékek ellenőrzése céljából, akkor viszont már köteles beengedni. Ha ezt megtagadja, azzal megszegi az elosztóhálózat-használati szerződést, ami kötbér vagy kártérítés fizetését, a szolgáltatás szüneteltetését vagy akár felmondását is maga után vonhatja.

A vízközmű-szolgáltatók évente legalább egyszer – egyes kategóriákban sűrűbben – leolvassák a bekötési vízmérő állását, de ezen cégek munkatársai is fényképes azonosító igazolvánnyal rendelkeznek, és ezt bemutatják. A cégek illetékessége csak a vízmérőig terjed, és családi házak esetében az óra általában az épületen kívül található, így ritkán van szükség arra, hogy a leolvasók bemenjenek a fogyasztók otthonába. Ha egymás után kétszer sem tudnak bejutni az ügyfélhez, hogy leolvassák a mérőórát, akkor az előző egy év átlagfogyasztását veszik figyelembe.

Ami pedig az ívóvízhálózat ellenőrzését illeti, a Fővárosi Vízművek üzletszabályzata például azt mondja ki, hogy „a felhasználó vagy képviselője köteles együttműködni az ellenőrzést végző személlyel, továbbá a felhasználási helyre történő bejutást és az ellenőrzést lehetővé tenni”, de a személyazonosság igazolása ez esetben is kérhető.

Az áramszolgáltatók munkatársai is a mérő leolvasása vagy ellenőrzése céljából keresik fel az ügyfeleket. Ha a fogyasztó ehhez nem járul hozzá, akár ki is zárhatják az ellátásból. Emellett a szolgáltató ai kormányhivatal járási hivatalához fordulhat, amely a munkavégzés tűrésére szólíthatja fel a felhasználót.

A bejegyzés trackback címe:

https://valtozasbejelento.blog.hu/api/trackback/id/tr897870308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása