Szinte mindenkivel előfordult már, hogy elfelejtett egy-egy számlát határidőre rendezni, ezért összegyűjtöttük, mit érdemes tudni ebben az esetben.
Késedelmes fizetés alkalmával a lakossági ügyfelek először fizetési emlékeztetőt, majd fizetési felszólítást, végül pedig kikapcsolási értesítőt kapnak. Általában a fizetési emlékeztető kézhezvételétől számított 5 napon belül van lehetőség részletfizetési kedvezmény vagy fizetési haladék kérelmezésére a szolgáltatótól.
Ha a szolgáltatók engedélyezik a kérelmedet, akkor vállalnod kell, hogy az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét, vagyis a tartozásod egészét vagy halasztott összegét rendezni fogod. A fizetési haladék illetve a részletfizetési kedvezmény évente egy alkalommal kérhető. Fizetési haladék esetében az összeg kiegyenlítésének időtartama jobbára az esedékességtől számított maximum 30 nap.
Ha ezt nem teljesíted, akkor a részletfizetési megállapodás megszűnik, és a lejárt tartozást egy összegben szükséges rendezned. Amennyiben a tartozást továbbra sem tudod kiegyenlíteni, akkor leginkább a felhasználási hely szolgáltatásból való kizárása szokott következni, tehát a szolgáltatás felfüggesztésére kerül sor (pl. a kikapcsolás után leszerelik a gázórádat is). A visszakapcsoláshoz az összes lejárt számlát jellemzően a kamatokkal, a felszólítási költségekkel, illetve a ki- és visszakapcsolási díjakkal együtt kell megfizetned.
Ha a kikapcsolást követő 30 napon belül továbbra sem kerül megfizetésre a tartozás, akkor a szolgáltató rendszerint felmondja a kereskedelmi szerződést. Az összeg behajtását a szolgáltató kezdeményezheti peren kívül és peres úton is. Ebben az esetben a korábban felsorolt díjakon kívül további tételekkel is emelkedhet az általad fizetendő összeg (pl. bírósági és végrehajtási költségek).
Egyes szolgáltatók már nem csak hagyományos postai úton tájékoztatnak, hanem például a fizetési felszólítást elküldik neked SMS-ben is, ha lakossági díjfizetőként a mobiltelefonszámodat is megadtad.
Ha szeretnéd a szolgáltatóidnak elküldeni a mobiltelefonszámodat vagy az e-mail címedet, a változásbejelentő.hu segítségével ezt is könnyen elintézheted, immáron országos szinten összesen több mint 100 közmű-, telekommunikációs és pénztári szolgáltató felé, rengeteg időt, pénzt és nem utolsó sorban bosszankodást megspórolva ezzel mindenkinek!