Változásbejelentő Blog

Az első teendők a beköltözés után

2015. augusztus 14. - kappi

Aki azt gondolja, hogy a lakáskereséssel és az ideális otthon megtalálásával, majd a költözés megszervezésével, a bútorok, háztartási gépek beszerzésével eltöltött gyötrelmesen hosszú hetek és hónapok után nyugalmasabb időszak következik, az bizony nagyot téved. Ekkor egy újabb végeláthatatlannak tűnő kör következik: mindenhol bejelenteni azt, hogy új címre költöztünk.

Az első teendő az új lakóhely szerinti okmányirodában vagy az önkormányzatnál bejelentkezni az új lakcímre. Ezzel bizony sietni kell, már a beköltözéstől számított három munkanapon belül meg kell tenni. A legtöbb önkormányzatnál kérhető időpont az interneten keresztül, de ritka esetben van szabad hely azonnal, tehát érdemes előre tervezve foglalni.

Természetesen nem szabad üres kézzel menni az ügyintézésre, hiszen a lakcímbejelentéshez több irat bemutatása szükséges: vinnünk kell az érvényes személyi igazolványt – az útlevél és a jogsi is megteszi –, a lakcímkártyát, valamint ki kell tölteni a lakcímbejelentő lapot, amelyhez az okmányirodában lehet hozzájutni ingyenesen. Emellett saját tulajdonú ingatlan esetében be kell mutatni a tulajdoni lap másolatát, vagy ha ez még nem áll rendelkezésre a földhivatali eljárás miatt, akkor a 30 napnál nem régebbi adásvételi szerződést. Új építésű ingatlanoknál a használatbavételi engedélyre és az alapító okiratra is szükség van.

Ha a tulajdonoson kívül végül más – barátnő, feleség, gyerek, anyós –  is bejelentkezik az adott lakcímre, annyiban változik a helyzet, hogy a szállásadónak, vagyis a tulajdoni lapon szereplő haszonélvezőnek, tulajdonosnak az aláírására is szükség van. Egyszerűséget jelent ugyanakkor, hogy ha a bejelentési kötelezettség több együtt költöző hozzátartozót is érint, a bejelentést egy családból egy ember is megteheti, ám ilyenkor is szükség van valamennyiük lakcímkártyájára. Az okmányiroda az új lakcímkártyát ingyenesen állítja ki, ha azonban elveszítettük ezt az iratot, vagy csak a zsebünkben összetört, akkor a pótlása már ezer forintba kerül.

A következő nagy és időigényes lépés a változás bejelentése a közműszolgáltatóknál – gáz, villany, távhő, víz, szemétszállítás, hogy csak a legfontosabbakat soroljuk. Ezúttal is szükség van az adásvételi szerződésre és a tulajdoni lapra, a mérőóra átadását és átvételét igazoló dokumentumra, a mindkét fél által aláírt bejelentő lapra, továbbá különböző nyilatkozatokra. Az adásvétel után 15 – vagy a vízszolgáltatók 30 – napot hagynak az átírás bejelentéséhez, amit aztán személyesen az ügyfélszolgálatokon, szerencsés esetben előre egyeztetett időpontban lehet megtenni. Ezek persze főként akkor vannak nyitva, amikor a legtöbb ember dolgozik, így pár szabadnapot érdemes félretenni az intézkedéshez. Vannak ugyan hosszabb nyitva tartással rendelkező központi ügyfélszolgálati irodák is, amelyek egyrészt nem biztos, hogy mindenki számára elérhetőek, másrészt ugyanúgy kígyózó sorok jellemzik, és egy fárasztó munkanap után az ember már nem feltétlenül szívesen tölti azt a kevés kis szabadidejét ilyen helyeken. Fontos tudnivaló még, hogy a Fővárosi Gázművek ügyfélváltozás esetén helyszíni ellenőrzést is végez, megvizsgálva a csatlakozóvezeték és mérőóra állapotát, erre szintén még szabaddá kell tenni pár órát.

Ha ezzel megvagyunk, még mindig ott van egy sor egyéb (pl. telekommunikációs, biztosítási, banki, stb.) szolgáltató, amelyeknél a velük kötött szerződésünknek megfelelően bizonyos időn belül szintén jeleznünk kell a lakcímünk változását.

A bejegyzés trackback címe:

https://valtozasbejelento.blog.hu/api/trackback/id/7702232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása